De beste alternatieven voor de verdwenen ‘gemiddelde positie’ statistiek van Google Ads

> Blog > Beste alternatieven voor de verdwenen gemiddelde positie

Op 30/09/2019 Google Ads Met 0 reacties
gemiddelde positie google ads verdwijnt

Vanaf vandaag verdwijnt de statistiek ‘gemiddelde positie’ uit Google Ads en Search Ads 360. Waarom kiest Google hiervoor en welke alternatieven kun je vanaf nu het beste gebruiken als adverteerder?


Waarom verdwijnt de gemiddelde positie?

De gemiddelde positie statistiek gaf inzicht in welke positie de advertentie werd vertoond ten opzichte van concurrerende advertenties op een pagina. De statistiek zei dus iets over de volgorde waarin advertenties zijn weergegeven en niet perse iets over de locatie waar advertenties zijn getoond. Google toont namelijk niet altijd vier advertenties boven de organische resultaten en drie advertenties onder de organische resultaten. Daarnaast veroorzaakte de statistiek meer verwarring, wat hieronder met een voorbeeld duidelijk wordt gemaakt.

Voorbeeld: Wanneer de gemiddelde advertentiepositie in Google Ads ‘3’ was, betekende dat niet dat de advertentie altijd op de derde positie werd getoond. De advertentie kon ook 50% van de tijd getoond worden op de 2e positie en voor 50% op de 4e positie. Zo kon het ook zijn dat een advertentie een gemiddelde positie van 1,3 had, maar zo nu en dan alsnog onderaan de pagina werd vertoond.

Ondanks dat we vanaf dag één gewend zijn geraakt aan de gemiddelde positie, kan de waarde zoals hierboven blijkt, soms nietszeggend zijn. Dat is precies de reden waarom Google heeft besloten deze statistiek te verwijderen. Google gaf in februari al aan dat de gemiddelde positie een onduidelijk beeld geeft aan adverteerders. Google heeft nu nieuwe positiestatistieken gelanceerd die meer inzicht geven in de locaties van je advertenties in plaats van de volgorde.


Welke alternatieve positiestatistieken zijn er?

Om beter te kunnen analyseren vervangt Google de ‘gemiddelde positie’ door vier nieuwe positiestatistieken. Hieronder staan de alternatieven, waarbij de eerste twee statistieken focussen op de locatie van je advertenties en de laatste twee statistieken weergeven of je advertenties juist topposities kunnen bereiken. De vier nieuwe positiestatistieken zijn:

  • 1. Vertoningspercentage op een toppositie

    Deze statistiek geeft het percentage van het totaal aantal vertoningen aan van je advertentie boven de organische zoekresultaten (top). Of de advertentie hierbij op positie 1, 2, 3 of 4 staat is met deze statistiek niet te zien. Het gaat dus om een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten. Dit alternatief wordt binnen Google Ads weergegeven als ‘Verton. (top) %’. Voorbeeld: Een verton. (top) % van 70% geeft aan dat de advertentie 70% van alle mogelijke keren dat de advertentie vertoond had kunnen worden op een toppositie, ook echt vertoond is. De 30% dat advertenties niet op topposities zijn vertoond biedt kansen op verbetering en wordt veroorzaakt door twee factoren: (1) Onvoldoende budget of (2) een te lage advertentiepositie door te lage biedingen, een slechte kwaliteitsscore of een te laag ingestelde doel-CPA of doel-ROAS.

  • 2. Vertoningspercentage op de absolute toppositie

    Zoals de naam al aangeeft is met deze statistiek te zien welk percentage van je advertenties op de 1e positie staat boven de organische zoekresultaten. Deze statistiek is binnen Google Ads terug te vinden als ‘Verton. (abs. top)%’.

  • 3. Aantal vertoningen van totaal aantal vertoningen op de toppositie

    Deze statistiek is handig wanneer je wilt bieden op een plaats boven de organische zoekresultaten. De statistiek geeft aan hoe vaak een zoekadvertentie een toppositie op de pagina met zoekresultaten heeft ontvangen ten opzichte van het geschatte aantal vertoningen in de toppositie waarvoor de advertentie in aanmerking kwam. Deze statistiek wordt weergegeven als ‘VP voor toppositie in zoeknetwerk’. In Google Ads zie je in procenten wat de advertentie heeft bereikt in verhouding met wat hij had kunnen bereiken.

  • 4. Aantal vertoningen van totaal aantal vertoningen op de absolute toppositie

    Met deze statistiek kun je bieden op een absolute toppositie (eerste plaats boven de organische zoekresultaten). Deze statistiek geeft weer hoeveel vertoningen je advertentie op de absolute toppositie heeft gehad ten opzichte van het geschatte aantal vertoningen in de absolute toppositie waarvoor de advertentie in aanmerking kwam. Dit alternatief is terug te vinden als ‘Abs. top-VP zoeknetwerk’.


Minder verwarring vanaf nu

De nieuwe statistieken zullen even wennen zijn, maar geven meer duidelijkheid dan de gemiddelde positie statistiek. De nieuwe statistieken laten zien wat de positie is van je advertentie ten opzichte van de organische zoekresultaten en waar de advertenties precies staan. Met deze kennis kun je als adverteerder preciezer bijsturen. Wanneer je het voordeel inziet van de nieuwe statistieken, ben je de vertrouwde ‘gemiddelde positie’ statistiek vast zo weer vergeten.


Bronnen: