Affiliate marketing heeft op zijn zachtst gezegd een goed jaar achter de rug. Dankzij de enorme toename in online verkopen steeg de totale affiliate marketing omzet over 2020 in Nederland t.o.v. 2019 flink. Deze omzet boost kwam al boven op de sterk groeiende populariteit van dit marketingmodel.
Toch is affiliate marketing geen heilige graal en is het zeker niet voor ieder type organisatie geschikt. Daarbovenop is de kans van slagen afhankelijk van meerdere partijen en technieken die uiteindelijk goed moeten samenwerken om doelstellingen te bereiken. Een potentiële bedreiging daarvan is bijvoorbeeld de aankondiging van Google om third-party cookies via hun Chrome browser vanaf 2022 te gaan blokkeren.
Om je goed te wapenen tegen deze potentiële bedreiging bieden wij als online marketing & communicatie opleider vanaf heden ook een affiliate marketing training aan. In de affiliate marketing training leer je alles over wat het kanaal voor je business kan betekenen en hoe je het succesvol inzet. Dit alles om ervoor te zorgen dat in 2021 jouw omzet uit affiliate marketing tot grote hoogte zal stijgen!
Blokkeren third-party cookies
In navolging van Safari (in maart 2019) en Firefox (in juli 2019) heeft ook Google aangekondigd vanaf 2022 in hun Chrome browser third-party cookies uit te schakelen omwille van de privacy en veiligheid van hun gebruikers. Google Chrome heeft op het moment van schrijven een marktaandeel van circa 55%. Third-party cookies zijn een veel gebruikte techniek binnen affiliate marketing om een gerealiseerde verkoop tussen een publisher website aan de webshop van een adverteerder te kunnen koppelen. Concreet: zonder deze cookies kan een sale niet meer gelinkt worden aan een publisher, waarmee een verkoop en het recht op commissie niet meer is te herleiden.
Verschil tussen third-party en first-party cookie
Een third-party cookie wordt opgeslagen in een browser door een tracking pixel of Javascript code. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Facebook pixel. Het grote verschil met een first-party cookie is dat deze cookie gebruikt kan worden door derden. Ofwel, de gebruikersactiviteit kan worden gevolgd over het gehele web.
Een voorbeeld hiervan zijn advertentienetwerken die jou relevante advertenties kunnen laten zien aan de hand van jouw surfgedrag. Je weet wel, die mooie schoenen die je hebt bekeken, komen de dagen erna ineens via allerlei banners op verschillende websites via je browser in beeld.
Vooral bij deze vorm van tracking kan het waarborgen van de gebruikers privacy in het geding komen. Dat is ook de voornaamste reden dat grote internetbrowsers deze vorm (gaan) blokkeren.
Een first-party cookie wordt rechtstreeks gezet door de website die op dat moment wordt bekeken. Ook hier wordt een bestandje opgeslagen in de browser van de gebruiker, maar is deze enkel te gebruiken door de website die de cookie heeft geplaatst. Voorbeelden hiervan zijn items in je winkelwagentje, account logins en website voorkeuren. Zonder het gebruik van deze cookies zouden dus veel functies van bijvoorbeeld webshops verdwijnen.
De impact op affiliate marketing
Gelukkig hebben de meeste affiliate netwerken, adverteerders en publishers de afgelopen jaren niet stilgezeten en is er vol ingezet op andere methodes om tracking te waarborgen. Zo gebruiken de grote netwerken die actief zijn in Nederland (o.a. Awin, TradeTracker, Daisycon en TradeDoubler) al first-party cookie tracking methodes waarbij tracking grotendeels blijft gewaarborgd. Met als kanttekening dat Safari first-party cookies na 7 dagen verwijderd. Dit kan zeker voor programma’s met een cookie meetduur langer dan 7 dagen problemen geven.
Voor elke publisher is het belangrijk om goed te kijken hoe jouw belangrijkste adverteerders hun cookie tracking hebben ingeregeld om een inschatting te kunnen maken wat de impact op jouw omzet kan zijn.
Toekomst
Daarnaast merk je dat er vol wordt ingezet op nieuwe technieken waarbij browsers niet meer nodig zijn om affiliate sales te tracken. Hiermee verdwijnt de afhankelijkheid van internetbrowsers, wat in mijn ogen zeer wenselijk is. De meest veelbelovende variant hiervan is de “server to server” oplossing, waarbij rechtstreeks met de server van het affiliate netwerk wordt gecommuniceerd om verschillende interactie en conversie data aan elkaar te kunnen koppelen. Een voorbeeld van zo’n techniek is de “Bounceless Tracking” oplossing van Awin.
Naast betrouwbare tracking bieden server to server oplossingen ook andere voordelen als snelheid en uitgebreidere datamogelijkheden. Niet gek dus dat netwerken volop inzetten om adverteerders en publishers te overtuigen deze techniek te gaan gebruiken.
Het grote nadeel van deze methode is dat de implementatie hiervan voor adverteerders veel technische werkzaamheden met zich meebrengt en daarmee extra kosten. Ook zijn bij veel adverteerders niet altijd de resources beschikbaar om naar een dergelijke techniek over te stappen. Daarom zie je in de praktijk dat de meeste adverteerders op dit moment nog gebruik maken van een first-party cookie oplossing.
Conclusie
Al met al lijkt er tijdig ingespeeld te zijn door alle grote affiliate netwerken om geen hinder te ondervinden van het blokkeren van third-party cookies door Google Chrome.
Voor publishers is het van groot belang dat je in kaart brengt welke type tracking jouw belangrijkste adverteerders gebruiken om een inschatting te kunnen maken van de impact op jouw business. Waar je deze data kan terugvinden en hoe je dit dient te interpreteren, leer je onder andere tijdens de affiliate marketing training. Door tijdig in kaart te brengen welke tracking technieken jouw adverteerders gebruiken, zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om bestaande verwijzingen om te zetten naar adverteerders die hun tracking wel op orde hebben.
Voor adverteerders is het natuurlijk essentieel om te zorgen dat hun gebruikte tracking methode op orde is. Niet enkel om de juiste waardering te waarborgen richting hun publishers, maar ook om hun conversie data compleet te houden. Zonder deze data is het managen van een programma eigenlijk zinloos… Het is dus zaak om dit z.s.m., maar in ieder geval voordat Chrome de third-party cookies blokkeert, op orde te krijgen!
|
Pablo DruijtsPablo Druijts is eigenaar van Maddox Media, een online publisher gespecialiseerd in performance based ‘End of Year’ (affiliate) marketing. Met o.a. de grootste online Black Friday platformen van Nederland en België bereikt hij meer dan 3 miljoen bezoekers in het laatste kwartaal van ieder jaar. Lees meer over Pablo |
Bronnen:
- Awin: “Bounceless Tracking Innovation”
- Statcounter: “Browser Market Share in Netherlands – April 2021”
- Chromium: “Building a more private web: A path towards making third party cookies obsolete”
- Awin: “15 krachtige affiliate marketing statistieken die je aandacht verdienen”
- Thuiswinkel.org: “Thuiswinkel Market Monitor 2020”