Google Tag Manager en Google Data Studio zijn de twee meest recent ontwikkelde tools van Google. Beide tools zijn ontzettend praktisch in het verder finetunen van je online marketing werkzaamheden. Wellicht gebruik je de tools al, wil je ze graag gebruiken of heb je er nog nooit van gehoord. Meer kennis is altijd nuttig. Vandaar dat het niet kon uitblijven dat wij vanaf nu beide tools als gespecialiseerde trainingen aanbieden.
In onderstaande tabel beantwoorden we zes vragen over Google Tag Manager en -Data Studio, zodat je direct weet wat de tools zijn en hoe je deze kunt beheersen.
Google Tag Manager
Google Data Studio
- Gratis en gebruiksvriendelijk.
- Met het eenmalig plaatsen van slechts één trackingcode kun je gemakkelijk en snel nieuwe functionaliteiten toepassen.
- Geen tussenkomst van een programmeur/webbouwer wat kosten bespaard.
- Website pagina’s laden sneller (dan wanneer losse trackingcodes worden geplaatst).
- Minder foutgevoelig doordat Google Tag Manager coderingen test en eventuele fouten aangeeft.
- Gratis en gebruiksvriendelijk.
- Koppel gemakkelijk gegevensbronnen van Google (bijvoorbeeld Analytics of Ads) of andere datasets (bijvoorbeeld Spreadsheets, YouTube en Facebook) voor automatische up-to-date gegevens.
- Volledige vrijheid over de opmaak en weergave van gegevens.
- Gemakkelijk om rapporten te delen of (samen met anderen) online te bewerken.
Meer data = Meer inzicht = Meer omzet
Beide tools zorgen bij een juiste implementatie voor meer inzicht in je prestaties. Met Google Tag Manager verfijn je de meetbaarheid van je website, zodat je letterlijk alle ins en outs kunt registreren en vervolgens kunt analyseren in Google Analytics en Google Data Studio.
Met Google Data Studio kun je in samenspraak met collega’s de statistieken van je website via een visuele weergave eenvoudig en overzichtelijk analyseren. “Kennis is macht”, wordt vaak gezegd en dat geldt in dit geval ook. Met de juiste kennis van wat er speelt op je website kun je op basis van meer data betere inzichten verkrijgen om zodoende je marketingwerkzaamheden te optimaliseren en meer omzet te genereren.
Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voordat je betere resultaten boekt, dienen Google Tag Manager en Google Data Studio op een juiste wijze te zijn ingericht. Als data onjuist wordt opgevangen en/of belangrijke statistieken ontbreken, klopt de kennis die je verzamelt ook niet.
Zo doe je juiste kennis op!
Leer tijdens onze praktijkgerichte 1-daagse Google Tag Manager training en/of 1-daagse Google Data Studio training alle ins en outs zodat je direct aan de slag kan met de tools!