Nieuwe extensie met leadformulier in Google Ads

> Blog > Nieuwe extensie met leadformulier in Google Ads

Op 26/11/2019 Google Ads Met 0 reacties
leadformulier extensie google ads

Leads ontvangen zonder dat gebruikers de website bezoeken? Het klinkt gek, maar het wordt mogelijk met de nieuwe extensie van Google Ads. Met deze extensie is het mogelijk om een leadformulier toe te voegen aan een zoekadvertentie.


Advertentie-extensies

Met extensies is het mogelijk om een advertentie uit te breiden met aanvullende informatie. Extensies zorgen er over het algemeen voor dat de klikfrequentie (CTR) van een advertentie toeneemt, doordat extensies de advertentie aantrekkelijker en beter zichtbaar maken. Tot dusver kan al gebruik worden gemaakt van: locatie-extensies, highlight-extensies, oproepextensies, berichtextensies, sitelinkextensies, extensies voor website-informatie, prijsextensies en app-extensies. Sinds kort is aan Google Ads dus een leadformulier-extensie toegevoegd.


De weergave van extensies

Wanneer iemand een zoekopdracht verricht in Google, kiest Google Ads welke reeds ingestelde extensies per advertentie worden weergegeven. Extensies worden weergegeven wanneer wordt verwacht dat de extensie de prestaties verbetert en wanneer de positie van de advertentie hoog genoeg is voor weergave van de extensies. Het is dus slim om alle relevante extensies in te schakelen.

Zo werkt de nieuwe leadformulier extensie:

  • 1. Wanneer een gebruiker een advertentie bekijkt, kan hij/zij ervoor kiezen om het formulier te bekijken en hierop te klikken. Als adverteerder betaal je voor de klik op het formulier hetzelfde bedrag als dat je betaalt voor een klik op de koptekst van de tekstadvertentie.
  • 2. Als het formulier is ingevuld en verzonden, wordt de informatie opgeslagen in Google en beschikbaar gesteld via CSV-download (Navigeer naar: ‘Google Ads’, ‘Advertenties en extensies’, ‘Extensies’ en vervolgens naar ‘Leadformulier-extensie’). De leads worden hier slechts 30 dagen bewaard. Het is ook een optie om een webhook integratie in te stellen zodat de ingevulde formulieren worden opgeslagen in een CRM systeem of een Google Spreadsheet.


Voordelen van de nieuwe extensie

Voordeel voor je doelgroep:

  • Het formulier kan gemakkelijker ingevuld worden, omdat niet meer doorgeklikt hoeft te worden naar de website, waardoor de gebruiker tijd bespaart.

Voordelen voor adverteerders:

  • Het formulier is eenvoudig te configureren zonder dat een ontwikkelteam nodig is.
  • Formulieradvertenties kunnen leads van hoge kwaliteit binnenhalen, vanwege de intentie van gebruikers die ze indienen.
  • Door de toegevoegde extensie valt de advertentie meer op en wordt de advertentie in zijn geheel groter.
  • De noodzaak om naar een website te gaan om een formulier in te vullen vervalt, waardoor gebruikers het formulier gemakkelijker en sneller invullen.
  • De extensie is geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers.


Creëer zelf leadformulier extensies

Het nieuwe leadformulier is momenteel nog in bèta, waardoor nog veranderingen kunnen plaatsvinden. Wanneer jouw Google Ads account beschikt over deze nieuwe extensie kun je deze met de volgende stappen toevoegen:

1. Voeg de extensie toe

Navigeer in het Google Ads account naar ‘Ads & extensies’ en klik op ‘Extensies’ bovenaan de pagina. Selecteer hier met het plusteken (+), de optie voor ‘leadformulierextensie’ en selecteer de campagnes aan welke je de extensie wilt toevoegen.



2. Creëer de extensie

Voeg nu de ‘call-to-action’ en extensietekst toe.


3. Maak het leadformulier

Als adverteerder is het mogelijk om het leadformulier te personaliseren met een kop van maximaal 30 tekens, een beschrijvende tekst van maximaal 25 tekens en een achtergrondafbeelding. Daarnaast kunnen de volgende invulvelden worden toegevoegd aan de leadformulier extensie:

  • Naam
  • E-mail
  • Telefoonnummer
  • Postcode

Voeg vervolgens de URL naar het privacybeleid van je website toe in het daarvoor bestemde invulveld.


4. Stel een bericht op voor de formulierinzending

Voeg hier de ‘Beschrijving’ toe die je wilt dat gebruikers te zien krijgen na het het invullen van het formulier. Kies hier een ‘call to action’ (keuze uit: Geen, Website bezoeken en Downloaden) en voeg de bijbehorende URL toe.


Bron: